Het Rotterdamse recyclebedrijf Roteb neemt in het najaar van 2009 een hybride-vuilniswagen van Volvo in gebruik. Met deze hybride-vuilniswagen beschikt Nederlands grootste havenstad net als Londen en Parijs over een truck met hybride-aandrijving.
Volgens Jan Schouten, account manager bij Volvo trucks Nederland, is het positief dat Roteb als eerste Nederlandse recyclebedrijf de voordelen van hybride-techniek benut. De hybride-vuilniswagen is gebaseerd op het Volvo FE-model dat door de Geesink Norba groep is voorzien van een elektromotor en een lithiumion-accupakket. Deze techniek moet de 350 pk sterke dieselmotor assisteren tijdens het optrekken en accelereren. Zodra de vuilnisauto sneller rijdt dan 20 km/uur slaat de elektromotor af en als er wordt gestopt om vuilnis op te laden, schakelt de dieselmotor automatisch uit om brandstof te besparen en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en CO2 te verminderen.
De lithiumion-accu’s worden ‘s nachts opgeladen via het lichtnet wat volgens Geesink een brandstofbesparing tot 15 % oplevert. Bovendien wordt de energie die vrijkomt tijdens het remmen opgeslagen in de accu’s. Door deze hybride-technologie is de Volvo FE Hybrid naar verwachting 15 à 20 % zuiniger dan een gewone vuilnisauto. Omdat de accu’s volledig recyclebaar zijn, en de vuilniswagen zo goed als geruisloos door de Rotterdamse binnenstad leidt, is deze vuilnisauto op en top milieuvriendelijk.
Een nieuw businessmodel
-
Geert Vermeer, voorzitter van Bovag Autodealers wil een taskforce opzetten
waarin ideeën worden gegenereerd om de crisis het hoofd te bieden. Hierin
moete...