zaterdag 10 januari 2009

Rotterdam krijgt een hybride vuilniswagen

Het Rotterdamse recyclebedrijf Roteb neemt in het najaar van 2009 een hybride-vuilniswagen van Volvo in gebruik. Met deze hybride-vuilniswagen beschikt Nederlands grootste havenstad net als Londen en Parijs over een truck met hybride-aandrijving.

Volgens Jan Schouten, account manager bij Volvo trucks Nederland, is het positief dat Roteb als eerste Nederlandse recyclebedrijf de voordelen van hybride-techniek benut. De hybride-vuilniswagen is gebaseerd op het Volvo FE-model dat door de Geesink Norba groep is voorzien van een elektromotor en een lithiumion-accupakket. Deze techniek moet de 350 pk sterke dieselmotor assisteren tijdens het optrekken en accelereren. Zodra de vuilnisauto sneller rijdt dan 20 km/uur slaat de elektromotor af en als er wordt gestopt om vuilnis op te laden, schakelt de dieselmotor automatisch uit om brandstof te besparen en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en CO2 te verminderen.

De lithiumion-accu’s worden ‘s nachts opgeladen via het lichtnet wat volgens Geesink een brandstofbesparing tot 15 % oplevert. Bovendien wordt de energie die vrijkomt tijdens het remmen opgeslagen in de accu’s. Door deze hybride-technologie is de Volvo FE Hybrid naar verwachting 15 à 20 % zuiniger dan een gewone vuilnisauto. Omdat de accu’s volledig recyclebaar zijn, en de vuilniswagen zo goed als geruisloos door de Rotterdamse binnenstad leidt, is deze vuilnisauto op en top milieuvriendelijk.

Schone auto's krijgen sneller parkeervergunning

Bezitters van schone auto's moeten in delen van Amsterdam sneller een parkeervergunning krijgen dan eigenaren van vervuilende voertuigen. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten, maakte een woordvoerder woensdag bekend.

Het gaat om een proef in de stadsdelen De Baarsjes en Westerpark. De maatregel moet op 1 april ingaan en zes maanden duren. Mogelijk komt er daarna in de hele stad een soortgelijke regeling.

Volgens de criteria waar Amsterdam momenteel van uitgaat, zijn er vijftien autotypen die het stempel 'milieuvriendelijk' krijgen. Daaronder zijn hybride voertuigen. Grote, zware bakken als Hummers en SUV's zullen dat predicaat zeker niet ontvangen. Amsterdammers kunnen de komende tijd overigens nog hun mening over de 'milieuparkeervergunning' geven.

De proef is onderdeel van het actieplan Voorrang voor een Gezonde Stad, dat de luchtkwaliteit in Amsterdam moet verbeteren. Een ander punt uit dat programma is het voornemen om vervuilende personenauto's mogelijk uit de binnenstad te weren.

Een woordvoerder van RAI Vereniging en BOVAG toonde zich verbaasd en noemde de plannen „een grote vergissing”. „Bij het stempel 'milieuvriendelijk' gaat het om de zuinigste auto's. Dat stempel zegt iets over de uitstoot van CO2, maar niet over bijvoorbeeld de uitstoot van fijn stof of stikstofoxiden. Op deze manier zuinige auto's voorrang geven heeft helemaal geen directe invloed op de luchtkwaliteit, want CO2 heeft daar geen directe invloed op.”

De woordvoerder noemt het idee achter de plannen niet slecht, „maar dan moet je wel de juiste criteria hanteren”. Zo zou de gemeente bijvoorbeeld beter kunnen kijken naar de euronormen waaraan nieuwe auto's moeten voldoen.

Bron: Telegraaf.nl