zaterdag 3 januari 2009

Eliica zoekt sponsor voor productie achtwieler

In 2003 zagen we al de door de Japanner Hiroshi Shimizu ontwikkelde Eliica met elektromotoren in alle acht zijn wielen. Nu zoekt hij sponsors om de auto in serieproductie te nemen.

Hiroshi Schimizu timmert al twintig jaar aan de weg met elektrische auto’s. In 2003 kwam hij met deze Eliica (Electric Lithium-Ion Car). Daarvan bestaan inmiddels twee prototypes. De achtwieler heeft achter al zijn wielen een elektromotor van elk 80 pk. Hij wordt aangedreven door lithium ion-batterijen. Met die techniek haalt hij 370 km/u, gaat hij in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u en heeft hij een actieradius van 320 kilometer.

Het team van Dr. Shimizo is op zoek naar sponsors om tweehonderd van deze achtwielers te gaan bouwen. De prijs van een Eliica wordt zo’n 30 miljoen yen; dat staat gelijk aan zo’n 2,3 miljoen euro. Er wordt vooral gehoopt op de interesse van de Japanse overheid, nu de ontwikkeling van elektrische auto’s zo in de schijnwerpers staat. Ook willen de mensen achter Eliica het geld aanwenden om een snelheidsrecord neer te zetten: de auto moet 400 km/u halen.

Bron: autoweek.nl

Amerikanen keren zich ook af van 'groene' auto's

TORONTO - Een paar maanden geleden leken milieuvriendelijke hybride auto's nog de toekomst van de Amerikaanse auto-industrie te zijn.

Maar met de dalende olieprijs stortte de verkoop van de 'groene' voertuigen ook hard in, zo meldde vrijdag de krant The Financial Times
De autoverkopen zijn de afgelopen maanden sowieso sterk gekelderd. Maar hybride auto's, die duurder zijn in de aanschaf, werden nog minder afgenomen.

In november daalden de verkopen van deze voertuigen die deels door een elektromotor worden aangedreven, in de VS met 53 procent ten opzichte van november 2007. In totaal vielen de autoverkopen met 37 procent.

Olieprijs

De daling gaat gelijk op met de olieprijs. Die kelderde de afgelopen maanden van een record van circa 147 dollar per vat in juli naar iets boven de 41 dollar nu.
Hoe lager de benzineprijs, hoe langer het voor de consument duurt om de extra kosten die aan de aanschaf van een milieuvriendelijke auto zitten er uit te krijgen, aldus de krant.
Wie een half jaar geleden een hybride auto kocht, was na drie en een half jaar uit de kosten. Nu duurt het acht jaar voordat de duurdere aanschafprijs (die tussen 2100 en 3500 euro hoger ligt) er uit is.

Tegenvaller

De ontwikkeling is een nieuwe forse tegenvaller voor autoproducenten, die juist bezig zijn zwaar te investeren in de verdere ontwikkeling en productie van hybride auto's.
De Amerikaanse autoindustrie heeft van de overheid recent leningen gekregen die geoormerkt zijn voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologieën.

Bezine-accijns

Volgens de Financial Times is de top van de Amerikaanse autofabrikanten inmiddels voorstander van het invoeren van een benzine-accijns, om de Amerikanen op deze manier te dwingen zuiniger met brandstof om te gaan. Een idee dat tot nu toe volledig taboe was in de autosector.

Bron: nu.nl

vrijdag 2 januari 2009

Krijgt GM zijn nieuwe Chevy Volt tijdig klaar?

Nog nooit was het tijdig klaar krijgen van een nieuwe ontwikkeling zo belangrijk voor het overleven van een automerk als dat het geval is met de Chevy Volt: GM's hybride wagen, die over 2 jaar klaar moet zijn. Zoals kan verwacht worden is de meest kritische component de batterij. Het is een Lithium-ion batterij van een totaal ander type dan deze die voor huishoudtoestellen en laptops gebruikt wordt. De grootste uitdaging is dat de batterij 10 jaar of 240.000 km moet kunnen meegaan zonder dat één van de 250 cellen het begeeft.

Dan is er nog alle elektronica die moet geïntegreerd worden om het maximum uit de wagen en de batterij te halen. Weber, de manager voor de Chevy Volt ontwikkeling, maakt de vergelijking met de ontwikkeling van de draagbare telefoon: in de eerste dagen paste hij nauwelijks in een koffer, daarna werd hij nog zo groot als een baksteen en nu kan je hem verbergen in de palm van je hand. Een gelijkaardig proces moet hij nu binnen de 2 jaar klaren.

Anders dan andere hybride wagens zal de Chevy Volt een zuiver elektrische autonomie hebben van 65 km. Voor langere afstanden valt een verbrandingsmotor in die de batterij oplaadt. Gezien de meeste mensen minder dan 65km per dag rijden zal voor hen de verbrandingsmotor bijna nooit invallen en zal er nooit moeten getankt worden. Het opladen gebeurt thuis gedurende de nacht.

Bron: express.be

Toyota werkt aan door zonne-energie aangedreven auto

Toyota zou in het geheim werken aan de ontwikkeling van een geheel door zonne-energie aangedreven auto. Het zou echter nog jaren gaan duren voordat het voertuig rijp is voor een marktintroductie.

De vermeende plannen van Toyota voor een groene auto worden uit de doeken gedaan door de Japanse zakenkrant The Nikkei. De accu's in de elektrische auto zouden in eerste instantie slechts gedeeltelijk worden opgeladen met behulp van zonnecellen die op het dak zijn bevestigd. De overige energie zou gewonnen moeten worden uit zonnepanelen die op de daken van huizen zijn bevestigd. In een later model zou de groene auto met behulp van panelen op het dak in zijn eigen energiebehoefte moeten kunnen voorzien.

De plannen voor het toepassen van fotovoltaïsche cellen in voertuigen van Toyota zijn niet nieuw. Eerder werd bekend dat het concern werkt aan een nieuwe versie van zijn hybride Prius, waarbij de stroomvoorziening voor de airco verzorgd moet worden door een zonnepaneel.

Ondanks dat Toyota voor de eerste maal in zijn zeventigjarige bestaan over het gebroken boekjaar 2008-2009 een verlies heeft moeten noteren, zal het Japanse automobielconcern naar eigen zeggen niet gaan snijden in de kosten voor reseach & development. Daarnaast wil Toyota zijn productiefaciliteiten vergroenen. Zo heeft het bedrijf op de daken van zijn fabrieken in de Japanse stad Tsutsumi zonnecellen geplaatst. Deze panelen, met een totale oppervlakte van zestig tennisbanen, kunnen een hoeveelheid energie genereren die door vijfhonderd huishoudens zou kunnen worden verbruikt. Daarnaast hoopt Toyota te profiteren van ingekochte kennis van partner Panasonic, die onlangs de overname aankondigde van het in zonne-energie gespecialiseerde Sanyo Electric.

Bron: Tweakers.net

woensdag 31 december 2008

2009!

2008 was een jaar waarin de ecomobiel een steeds belangrijker onderwerp in ons land werd. Ook de Nederlandse politiek zet duurzaam autorijden hoog op de agenda. Steeds meer bedrijven maken zich op om ecologisch rijden in Nederland mogelijk te maken.

Dat gaat in 2009 vast en zeker verder. Wij kunnen niet wachten tot het nieuwe jaar is begonnen.

Iedereen een prachtig uiteinde en een duurzaam 2009 toegewenst!

dinsdag 30 december 2008

Mercedes BlueZero concept

Mercedes stelt op het salon van Detroit drie elektrische concept-cars voor, allen in een koetswerk dat de volgende A- en B-Klasse aankondigt.

De BlueZero-concept-cars zijn ontwikkeld met de sandwich-architectuur dat tien jaar geleden op de A-Klasse werd geïntroduceerd. Ze zijn vooral test cases voor auto's met een erg beperkte uitstoot via hybride of volledig elektrische oplossingen. De BlueZero E-Cell laat zich bijladen aan het stopcontact en de E-Cell Plus heeft nog een verbrandingsmotor om de batterijen bij te laden wanneer ze uitgeput geraken. De F-Cell ten slotte haalt zijn energie uit een brandstofcel. Alle drie de auto's spurten in iets minder dan 11 seconden naar 100 km/h en halen een top van 150 km/h.

De BlueZero E-Cell is de minst revolutionaire van de drie. Hij wordt aangedreven door een elektromotor die zijn energie haalt uit lithium-ionbatterijen. Na twee uur aan de stekker geraakt hij al 200 kilometer ver. In noodgevallen kan met een snellaadsysteem op een half uur tijd een rijbereik van 50 kilometer worden gehaald. De F-Cell van zijn kant geraakt 400 kilometer ver dankzij zijn brandstofcel.

De E-Cell Plus ten slotte geraakt het verst, want hij kan 700 kilometer afleggen zonder extern energie te halen. Hij heeft een verbrandingsmotor aan boord, maar die wordt net zoals in de Chevrolet Volt niet gebruikt om de auto aan te drijven. Hij dient namelijk enkel als een generator. De motor in kwestie is de 1.0-turbo met 78 pk (50 kW) van de Smart Fortwo. Deze drie concepts zijn de manier waarop Mercedes aankondigt dat het tegen 2010 met een volledig elektrisch aangedreven auto op de markt komt.

Bron: autogids.be

Volkswagen maakt serieus werk van het TwinDrive concept, een nieuw aandrijfsysteem.

Een testvloot van twintig Golfs TwinDrive wordt in 2009 ingezet in Berlijn.

De Golf TwinDrive maakt gebruik van een elektromotor met een actieradius van rond de 50 kilometer, voldoende voor in de stad. Voor de langere afstanden maakt de Golf gebruik van TDI- of TSI-motoren, die het na de op elektriciteit afgelegde kilometers van de elektromotor overnemen. Zodoende vult de Golf TwinDrive de verbrandingsmotor de elektromotor aan, in plaats van andersom, zoals het geval is bij een hybrideauto, aldus algemeen directeur Winterkorn.

Gezamenlijk leveren de motoren een vermogen van 174 pk, terwijl het verbruik over een afstand van 100 kilometer slechts 8 kWh elektriciteit en 2,5-liter brandstof is. Dat komt neer op een gemiddelde van 1 op 40. De accu wordt opgeladen door simpel weg een stekker in het stopcontact te steken. Ook tijdens het rijden wordt er overigens bijgeladen, met de energie die opgewekt wordt tijdens het remmen. Tot slot helpt een start-stopsysteem om brandstof te besparen.

Bron: Autovisie

Oplaadbare Volvo hybride

Officieel persbericht

Volvo Cars introduceert het Volvo ReCharge Concept: een hybride voertuig dat een optimaal milieueffect bereikt dankzij individuele wielmotoren en accu’s, die via een gewoon stopcontact zijn op te laden. Na het opladen kan de auto 100 kilometer op pure elektrische energie rijden, voordat de viercilinder FlexiFuel krachtbron bijspringt en de accu’s oplaadt. De Volvo ReCharge Conceptauto wordt op de Autoshow van Frankfurt voorgesteld in een speciaal ontworpen Volvo C30.

‘Een deel van alle auto’s moet elektrisch aangedreven worden om in de toekomst nog steeds de CO2-emissienormen te halen. Het Volvo ReCharge Concept op elektrische energie heeft een uitstekende actieradius en de verbrandingsmotor dient alleen als reserveaggregaat. Daarom is het een erg interessant concept’, aldus Magnus Jonsson, Senior Vice President Research en Development bij Volvo Cars.

Het ReCharge Concept is ontwikkeld op het VMCC (Volvo Monitoring and Concept Centre), de in het Californische Camarillo gevestigde denktank van de Volvo Car Corporation. ‘Het is een doorbraak op het gebied van duurzaam transport. Iemand die per dag minder dan 100 kilometer rijdt, zal hierdoor nog maar zelden bij de benzinepomp staan. In de Verenigde Staten geldt dat voor bijna 80 procent van alle automobilisten’, verklaart Magnus Jonsson.
Dankzij de riante actieradius is de Volvo Recharge Conceptauto bijzonder vriendelijk voor de portemonnee van de eigenaar.

Wanneer hij alleen op elektrische energie rijdt, zijn de kosten 80 procent lager dan bij een vergelijkbare benzineauto. Wanneer per dag meer dan 100 km wordt gereden, zal het gemiddelde benzineverbruik variëren van 0 tot 5,5 liter per 100 km, afhankelijk van hoeveel kilometers met de verbrandingsmotor worden gereden.


‘Dit is een hybrideauto met externe oplaadmogelijkheid. Als deze wordt gebruikt zoals hij is bedoeld, dan ligt de CO2-uitstoot nog eens 66 procent lager dan bij de beste hybrideauto’s die op het moment te koop zijn. En wanneer de elektriciteit in de betreffende markt ook nog afkomstig is van CO2-vriendelijk bronnen zoals biogas, waterkrachtcentrales of nucleaire installaties, dan zal de CO2-emissie nog gunstiger uitpakken’, aldus Magnus Jonsson.

Het Volvo ReCharge Concept maakt gebruik van de nieuwste hybridetechnieken, waarbij er tussen de verbrandingsmotor en de wielen geen mechanische verbinding meer is.
• Het accupakket, dat in het bagagecompartiment is geplaatst, maakt gebruik van lithiumpolymeer accutechnologie. De accu’s zijn ontworpen om langer mee te gaan dan de auto zelf.
Vier elektromotoren, een op elk wiel, zorgen voor de onafhankelijke aandrijfkracht.
• Een 1.6-liter viercilinder FlexiFuel als krachtbron voor een geavanceerde generator, die de wielmotoren aandrijft als de accu’s leeg zijn.

De Volvo ReCharge Conceptauto is een puur elektrisch aangedreven auto, waarbij een efficiënte generator (de Auxiliary Power Unit, APU) aanslaat zodra de energie in de accu’s onvoldoende is. De APU stuurt dan de benodigde elektrische energie naar alle wielmotoren. Omdat de verbrandingsmotor alleen de APU aandrijft, draait hij in een toeren- en belastinggebied waar de emissiewaarden en de CO2-uitstoot minimaal zijn. De APU levert genoeg vermogen om een complete villa van elektriciteit te voorzien. Met een paar eenvoudige wijzigingen zou de auto bijvoorbeeld als generator voor het huis kunnen dienen, in het geval van een stroomstoring.

De verbrandingsmotor slaat automatisch aan wanneer 70 procent van de energie van de accu’s is verbruikt. De bestuurder kan de viercilinder FlexiFuel krachtbron echter ook handmatig inschakelen, via een knop op het dashboard. Zo kan hij de accu’s maximaal opladen wanneer hij op de snelweg rijdt, om genoeg elektrische energie voor een ritje door de volgende stad over te houden.

‘Er is een significant verschil tussen onze plug-in hybride en de hybrides van andere merken. De andere hybrides gebruiken de accu’s kortstondig om de verbrandingsmotor bij te staan. Onze oplossing is ontworpen zodat mensen continue op elektrische energie kunnen rijden. De verbrandingsmotor dient alleen als reserveaggregaat’, stelt Ichiro Sugioka, projectmanager van het Volvo ReCharge Concept. ‘Bovendien is onze C30 met plug-in hybride technologie nog steeds een levendige en sportieve auto. De auto accelereert in slechts 9 seconden van nul tot 100 en haalt een topsnelheid van 160 km/uur.’

De belangrijkste elektrische componenten van het Volvo ReCharge Concept demonstratiemodel – de generator van de APU en de wielmotoren – zijn ontwikkeld in samenwerking met de Britse elektromagnetische specialist PML Flightlink.
Omdat elk wiel is uitgevoerd met zijn eigen elektromotor, zijn zowel de gewichtsverdeling als het mechanische rendement en de tractie optimaal. De wrijvingsverliezen, die je normaal in de mechanische tandwieloverbrengingen hebt, zijn hierdoor ook geëlimineerd. En omdat de auto geen transmissie heeft zoals een normale auto, is er geen versnellingspook in het interieur aanwezig.


Om de voordelen voor het milieu nog verder te vergroten, is de Volvo ReCharge Concept voorzien van zeer efficiënte, door Michelin ontwikkelde, banden. Deze banden zijn speciaal ontworpen om ruimte voor de wielmotoren te creëren. Logischerwijs heeft de auto vierwielaandrijving in de meest pure zin van het woord, de vermogensafgifte van elk wiel wordt immers individueel gestuurd.
De bewegingsenergie die ontstaat bij het remmen wordt opgeslagen in de accu’s. Wanneer het systeem helemaal is uitontwikkeld, zullen de traditionele remmen worden vervangen door elektrische remmen om de verspilde energie door frictie te minimaliseren. Om de betrouwbaarheid van de aandrijflijn en het remsysteem te waarborgen, worden de commando’s van de bestuurder via een viervoudig elektronisch stuursysteem verwerkt.

Het Volvo ReCharge Concept is het best geschikt voor automobilisten die dagelijks een beperkte afstand afleggen. Iemand die bijvoorbeeld minder dan 100 km per dag aflegt, kan de hele retourtrip van huis naar werk op elektrische energie afleggen. Hij verbruikt hiermee 0 liter per 100 km. Maar ook automobilisten die een grotere afstand afleggen profiteren van het ReCharge Concept. Voor een rit van 150 km, die met volle accu’s van start gaat, heeft de auto minder dan 2,8 liter brandstof nodig. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt dan 1,9 l/100 km.

‘De enige voorwaarde is dat de autobezitter toegang heeft tot elektrische oplaadpunten, zoals thuis of op de werkplek. Het duurt slechts drie uur om de accu’s volledig op te laden. Een laadcyclus van een uur is echter al genoeg voor een actieradius van 50 km’, aldus Magnus Jonsson.

Intel in de accu-markt?

Duikt processorfabrikant Intel in de accumarkt? Als je dat aan ex-bestuursvoorzitter Andrew Grove vraagt, dan waarschijnlijk wel. Grove, inmiddels gepensioneerd, maar nog altijd adviseur bij Intel doet erg zijn best om zijn oude werkgever te overtuigen eens licht op te steken in de wereld van de accu’s. Dan in het bijzonder accu’s voor de aandrijving van elektrische auto’s.

Grove voorziet dat de grote Amerikaanse autobouwers in rap tempo zullen verschuiven naar massaproductie van plug-in elektrische auto’s. Problemen die daarbij zullen ontstaan is de levering van voldoende accu’s. Grote spelers op dit gebied zijn voornamelijk buitenlandse bedrijven zoals bijvoorbeeld Sanyo en Panasonic. Kleine Amerikaanse bedrijven als A123 Systems boeken vooruitgang en werken met GM aan de Volt, maar over het algemeen zijn er in eigen land maar weinig aanbieders van EV accu’s.

Mocht Intel daadwerkelijk besluiten om in de accu markt te duiken, dan zal dit een forse investering met zich meebrengen. Het bedrijf zou dan een nieuwe fabriek moeten bouwen en specialistische kennis in huis moeten halen. Intel beschikt over de middelen, maar in onzekere tijden waarin Intel’s core-business (de processors en aanverwanten) sterk terugloopt, staan bestuurders niet te springen om stevige investeringen.

Bron: autoblog.nl

DSM stopt kerstboom in benzinetank

Als het aan DSM ligt, komt er een einde aan de traditionele kerstboomverbrandingen waarmee het nieuwe jaar wordt ingeluid. Het chemieconcern wil de bomen in een benzinetank stoppen. Een gemiddelde kerstboom van tien kilogram kan met behulp van biotechnologie worden omgezet in zeven kilo cellulose (plantaardige vorm van suiker), die door micro-organismen weer wordt verwerkt tot ethanol. Dat is een brandstof die op beperkte schaal al wordt gebruikt als benzinevervanger voor auto’s.

‘Vijf kerstbomen leveren zo’n 20 liter ethanol op, genoeg om een auto 200 kilometer op te laten rijden’, zegt woordvoerder André van der Elsen van DSM. De 2,5 miljoen kerstbomen die elk jaar in Nederland worden verkocht, kunnen tot 120 duizend autokilometers worden gerecycled – oftewel 2,9 keer de aarde rond.

Op dit moment wordt bio-ethanol nog gewonnen uit grondstoffen die ook voor voeding van mens en dier worden gebruikt, zoals maïs. ‘Deze eerste generatie biotechnologie concurreert met de voedselketen’, legt Van der Elsen uit. ‘Wij willen ook brandstof winnen uit plantdelen die nu nog als landbouwafval worden weggegooid, zoals de bladeren van de maïsplant, maar ook uit afgedankte kerstbomen.’

Voorlopig maakt DSM alleen nog in zijn laboratoria autobrandstof van kerstbomen. ‘Daar hebben we aangetoond dat we de suikers uit bomen met behulp van gisten kunnen vrijmaken. Toepassing op industriële schaal zal pas over twee tot drie jaar mogelijk zijn.’

‘Witte’ biotechnologie is een van de speerpunten van DSM. Het bedrijf kreeg dit jaar nog geld voor onderzoek op dit terrein van het Amerikaanse ministerie van Energie. De verwachting is dat de chemische industrie over twee jaar al 10 procent van zijn omzet haalt uit bio-gebaseerde chemie. DSM verdient al een vijfde van zijn inkomsten met biotechnologie.

In Nederland wordt al geëxperimenteerd met de tweede generatie biodiesel. Bij BioDsl in Breda wordt brandstof gewonnen uit afgedankt frituurvet en bakolie van een patatfabriek verwerkt, net als op drie andere plekken. De biodiesel wordt voor het grootste deel geëxporteerd naar Duitsland en Oostenrijk, waar het gebruik wordt gestimuleerd met subsidies.

Volgens schattingen rijden er in Nederland zo’n 4.500 auto’s rond met een ‘flexifluel’-systeem, dat schakelen tussen de verschillende soorten brandstof mogelijk maakt. De Europese Unie heeft verordonneerd dat vanaf 2010 gewone diesel met biodiesel gemengd moet worden.

Bron: volkskrant.nl

maandag 29 december 2008

Versnelde afschrijving op zuinige auto’s

Bedrijven kunnen investeringen in bedrijfsmiddelen die in 2009 worden gedaan, waaronder taxi's en zeer zuinige personenwagens, in twee jaar afschrijven. Zuinige auto's zijn in dit geval benzineauto’s met een maximale CO2-uitstoot van 110 gram per kilometer en dieselauto’s met een uitstoot tot 95 gram per kilometer. De zogeheten willekeurige afschrijving is een tijdelijke maatregel van het Ministerie van Financiën om investeringen te stimuleren. 

Van de maatregel zijn bedrijfsmiddelen uitgesloten die hoofdzakelijk aan derden ter beschikking worden gesteld, zoals investeringen ten behoeve van operational lease. De auto's kunnen bijvoorbeeld wel worden gebruikt voor het rondbrengen van goederen.

Met de willekeurige afschrijving kan in 2009 maximaal vijftig procent en in 2010 opnieuw vijftig worden afgeschreven.

Bron: Automotive