Officieel persbericht
Volvo Cars introduceert het Volvo ReCharge Concept: een hybride voertuig dat een optimaal milieueffect bereikt dankzij individuele wielmotoren en accu’s, die via een gewoon stopcontact zijn op te laden. Na het opladen kan de auto 100 kilometer op pure elektrische energie rijden, voordat de viercilinder FlexiFuel krachtbron bijspringt en de accu’s oplaadt. De Volvo ReCharge Conceptauto wordt op de Autoshow van Frankfurt voorgesteld in een speciaal ontworpen Volvo C30.
‘Een deel van alle auto’s moet elektrisch aangedreven worden om in de toekomst nog steeds de CO2-emissienormen te halen. Het Volvo ReCharge Concept op elektrische energie heeft een uitstekende actieradius en de verbrandingsmotor dient alleen als reserveaggregaat. Daarom is het een erg interessant concept’, aldus Magnus Jonsson, Senior Vice President Research en Development bij Volvo Cars.
Het ReCharge Concept is ontwikkeld op het VMCC (Volvo Monitoring and Concept Centre), de in het Californische Camarillo gevestigde denktank van de Volvo Car Corporation. ‘Het is een doorbraak op het gebied van duurzaam transport. Iemand die per dag minder dan 100 kilometer rijdt, zal hierdoor nog maar zelden bij de benzinepomp staan. In de Verenigde Staten geldt dat voor bijna 80 procent van alle automobilisten’, verklaart Magnus Jonsson.
Dankzij de riante actieradius is de Volvo Recharge Conceptauto bijzonder vriendelijk voor de portemonnee van de eigenaar.
Wanneer hij alleen op elektrische energie rijdt, zijn de kosten 80 procent lager dan bij een vergelijkbare benzineauto. Wanneer per dag meer dan 100 km wordt gereden, zal het gemiddelde benzineverbruik variëren van 0 tot 5,5 liter per 100 km, afhankelijk van hoeveel kilometers met de verbrandingsmotor worden gereden.
‘Dit is een hybrideauto met externe oplaadmogelijkheid. Als deze wordt gebruikt zoals hij is bedoeld, dan ligt de CO2-uitstoot nog eens 66 procent lager dan bij de beste hybrideauto’s die op het moment te koop zijn. En wanneer de elektriciteit in de betreffende markt ook nog afkomstig is van CO2-vriendelijk bronnen zoals biogas, waterkrachtcentrales of nucleaire installaties, dan zal de CO2-emissie nog gunstiger uitpakken’, aldus Magnus Jonsson.
Het Volvo ReCharge Concept maakt gebruik van de nieuwste hybridetechnieken, waarbij er tussen de verbrandingsmotor en de wielen geen mechanische verbinding meer is.
• Het accupakket, dat in het bagagecompartiment is geplaatst, maakt gebruik van lithiumpolymeer accutechnologie. De accu’s zijn ontworpen om langer mee te gaan dan de auto zelf.
•
Vier elektromotoren, een op elk wiel, zorgen voor de onafhankelijke aandrijfkracht.
• Een 1.6-liter viercilinder FlexiFuel als krachtbron voor een geavanceerde generator, die de wielmotoren aandrijft als de accu’s leeg zijn.
De Volvo ReCharge Conceptauto is een puur elektrisch aangedreven auto, waarbij een efficiënte generator (de Auxiliary Power Unit, APU) aanslaat zodra de energie in de accu’s onvoldoende is. De APU stuurt dan de benodigde elektrische energie naar alle wielmotoren. Omdat de verbrandingsmotor alleen de APU aandrijft, draait hij in een toeren- en belastinggebied waar de emissiewaarden en de CO2-uitstoot minimaal zijn. De APU levert genoeg vermogen om een complete villa van elektriciteit te voorzien. Met een paar eenvoudige wijzigingen zou de auto bijvoorbeeld als generator voor het huis kunnen dienen, in het geval van een stroomstoring.
De verbrandingsmotor slaat automatisch aan wanneer 70 procent van de energie van de accu’s is verbruikt. De bestuurder kan de viercilinder FlexiFuel krachtbron echter ook handmatig inschakelen, via een knop op het dashboard. Zo kan hij de accu’s maximaal opladen wanneer hij op de snelweg rijdt, om genoeg elektrische energie voor een ritje door de volgende stad over te houden.
‘Er is een significant verschil tussen onze plug-in hybride en de hybrides van andere merken. De andere hybrides gebruiken de accu’s kortstondig om de verbrandingsmotor bij te staan. Onze oplossing is ontworpen zodat mensen continue op elektrische energie kunnen rijden. De verbrandingsmotor dient alleen als reserveaggregaat’, stelt Ichiro Sugioka, projectmanager van het Volvo ReCharge Concept. ‘Bovendien is onze C30 met plug-in hybride technologie nog steeds een levendige en sportieve auto. De auto accelereert in slechts 9 seconden van nul tot 100 en haalt een topsnelheid van 160 km/uur.’
De belangrijkste elektrische componenten van het Volvo ReCharge Concept demonstratiemodel – de generator van de APU en de wielmotoren – zijn ontwikkeld in samenwerking met de Britse elektromagnetische specialist PML Flightlink.
Omdat elk wiel is uitgevoerd met zijn eigen elektromotor, zijn zowel de gewichtsverdeling als het mechanische rendement en de tractie optimaal. De wrijvingsverliezen, die je normaal in de mechanische tandwieloverbrengingen hebt, zijn hierdoor ook geëlimineerd. En omdat de auto geen transmissie heeft zoals een normale auto, is er geen versnellingspook in het interieur aanwezig.
Om de voordelen voor het milieu nog verder te vergroten, is de Volvo ReCharge Concept voorzien van zeer efficiënte, door Michelin ontwikkelde, banden. Deze banden zijn speciaal ontworpen om ruimte voor de wielmotoren te creëren. Logischerwijs heeft de auto vierwielaandrijving in de meest pure zin van het woord, de vermogensafgifte van elk wiel wordt immers individueel gestuurd.
De bewegingsenergie die ontstaat bij het remmen wordt opgeslagen in de accu’s. Wanneer het systeem helemaal is uitontwikkeld, zullen de traditionele remmen worden vervangen door elektrische remmen om de verspilde energie door frictie te minimaliseren. Om de betrouwbaarheid van de aandrijflijn en het remsysteem te waarborgen, worden de commando’s van de bestuurder via een viervoudig elektronisch stuursysteem verwerkt.
Het Volvo ReCharge Concept is het best geschikt voor automobilisten die dagelijks een beperkte afstand afleggen. Iemand die bijvoorbeeld minder dan 100 km per dag aflegt, kan de hele retourtrip van huis naar werk op elektrische energie afleggen. Hij verbruikt hiermee 0 liter per 100 km. Maar ook automobilisten die een grotere afstand afleggen profiteren van het ReCharge Concept. Voor een rit van 150 km, die met volle accu’s van start gaat, heeft de auto minder dan 2,8 liter brandstof nodig. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt dan 1,9 l/100 km.
‘De enige voorwaarde is dat de autobezitter toegang heeft tot elektrische oplaadpunten, zoals thuis of op de werkplek. Het duurt slechts drie uur om de accu’s volledig op te laden. Een laadcyclus van een uur is echter al genoeg voor een actieradius van 50 km’, aldus Magnus Jonsson.