vrijdag 16 januari 2009

Biogas, of groen gas, kan gebruikt worden om het huis te verwarmen, maar ook om op te rijden.

‘Grote toekomst voor rijden op afval'

GRONINGEN - Overheden, bedrijfsleven en wetenschappers proberen gezamenlijk het gebruik van biogas en de ecomobiel een duwtje in de rug te geven.

Zo komt Gasunie medio dit jaar met een nationaal certificeringsysteem voor biogas zodat duidelijk moet worden wanneer aardgas op milieuvriendelijke wijze opgewekt is. Dat bleek vrijdag op het symposium Mobiliteit en Duurzaamheid.
De bijeenkomst was georganiseerd door de provincies Groningen en Friesland, de gemeente Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen, Gasunie en een aantal andere bedrijven.

Mengsel

Voor het certificaat gaat deels hetzelfde op als voor groene stroom. Als iemand biogas tankt, koopt die een mengsel. ''Maar hier geldt wel hoe meer vraag hoe meer aanbod'', lichtte een woordvoerder toe.
Het gas wordt opgewekt door de vergisting van gft-afval bij de vuilverwerking in Wijster. ''Het spreekt mensen aan om op afval te rijden en het stinkt niet.''

Voertuigen

Biogas is geschikt voor alle voertuigen die nu ook al op gas rijden en zou voor minstens 70 procent minder CO2-uitstoot zorgen dan aardgas.
Op de bijeenkomst in Groningen werd ook bekendgemaakt dat het aantal aardgas-vulpunten dit jaar nog toeneemt van vijftien naar 55.
Ook gaat Gasunie binnenkort proberen om biogas door het gasnet te transporteren.

Bron: nu.nl

donderdag 15 januari 2009

Seat Leon Twin Drive Ecomotive project


Dat is een hele mond vol, maar dit is dan ook niet zomaar een Leon, dit is een hele groene Leon. Oftewel, Seat doet ook een duit in het ecologische zakje. Het “Seat Leon Twin Drive Ecomotive project” is tot nu toe slechts een prototype voor een 100% elektrische auto die Seat in 2014 gereed wil hebben. In deze eerste concept kan je in de stad maximaal 50 kilometer rijden op elektriciteit en buiten de stad kan je dan verder rijden met behulp van een traditionele verbrandingsmotor.
Specificaties zijn zo goed als afwezig dus de techniek freaks moeten we helaas teleurstellen. Wij zullen u op de hoogte van Ecomobiel nieuws van Seat.

Bron: Autoblog.nl

woensdag 14 januari 2009

De ecomobiel is...

De ecomobiel is de opvolger en vervanger van vervoermiddelen welke worden aangedreven door ecologisch schadelijke brandstoffen. De ecomobiel wordt aangedreven door motoren die van energie worden voorzien door ecologisch verantwoorde energievormen. Motoren welke worden aangedreven door zonnepanelen, gelaccu, biodiesel, windenergie, waterstof, knalgas, bio-ethanol en vele andere vormen van brandstof en/of energie-aanvoer welke geen schadelijke gevolgen voor milieu en samenleving hebben, worden momenteel getest en reeds in diverse ecomobielen doorgevoerd.

De ecomobiel is de laatste jaren in trek bij de milieubewuste en duurzaamheid bevorderende mensheid. In België hebben reeds een viertal ecomobiel-beurzen plaatsgevonden en in Nederland zal in de zomer van 2009 de eerste beurs ecomobiel.nl worden gepresenteerd. Een beurs die de ecomobiel-bedenkers, ecomobiel-makers, ecomobiel-leveranciers en ecomobiel-kopers en rijders bij elkaar brengt.

bron: wikipedia

dinsdag 13 januari 2009

Nieuwe Toyota Prius onthuld

De Amerikaanse fabrikanten zullen zich nog wel eens voor het hoofd slaan dat ze niet eerder zijn meegegaan met de hybride-hype. Waar zij nu hun eerste stapjes zetten op dit gebied, komt Toyota al met de derde generatie Prius. De eerste was er al in 1997.
De nieuwe Prius wordt aangedreven door een 1,8-liter motor met 98 pk, een wat groter aggregaat dan voorheen. Gecombineerd met de elektromotoren claimt Toyota een verbruik van 4,7 liter per 100 km en is het totale vermogen 136 pk. De Prius zoals die nu te koop is, kan maximaal 110 pk leveren.

De nieuwe Prius sprint in 9,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Dit betreft de Amerikaanse versie. De Europese specificaties kunnen afwijken. Toyota heeft er veel aan gedaan om de Prius wat lichter te maken. Onder meer de motorkap en de achterklep zijn van aluminium. De elektro- en benzinemotor en het differentieel zijn samen kleiner en twintig procent lichter dan in de Prius II.

Toyota belooft dat de nieuwe Prius stiller en ruimer is. Volgens Toyota is het Hybrid Synergy Drive-systeem voor het nieuwe model voor negentig procent opnieuw ontworpen. De auto kan maximaal anderhalve kilometer op pure elektrokracht rijden. Verder heeft de Prius III een Power Mode en een Eco Mode die de auto respectievelijk een wat sportiever of nog groener karakter geven. De Eco-indicator bemoeit zich met hoe zuinig de bestuurder rijdt.

De nieuwe Prius is 4,46 meter lang, 1,75 meter breed en 1,49 meter hoog. Het huidige model een centimeter korter en twee centimeter smaller. De airco en de verwarming werken puur op de accu. Het is op een afstand bedienbaar en dus kunnen Prius-eigenaren met hun afstandbediening het interieur van de auto alvast voorverwarmen. Bijzonder is ook de Touch Tracer. Die laat op het dashboard het icoon zien van de knop op het stuur waar de bestuurder dat moment op drukt. Een ander bijzonder accessoire is het ’moon roof’ met zonnepanelen.

De Prius trapt af in Amerika en rond de zomer wordt de ecomobiel in Europa verwacht.

zondag 11 januari 2009

Jeep Patroit EV: het licht brandt nog

Het licht brandt nog bij het noodlijdende Chrysler-concern. Voor de autoshow in Detroit is deze Jeep Patriot Electric Vehicle ontwikkeld. Dat is een nieuw lid van de inmiddels flink uitdijende EV-familie van het Chrysler concern.
Chrysler ziet in elektrische auto’s de toekomst. Het nieuwste bewijs daarvan is deze Jeep Patriot EV. Die kan veertig mijl afleggen op alleen elektrokracht. Daarvoor zorgt een lithium ion-accu. Daarna springt een kleine verbrandingsmotor bij die actieradius tot 400 mijl kan verhogen. Daarmee gebruikt hij het zelfde principe als de Chevrolet Volt.
Uiteindelijk heeft de Patriot met al zijn techniek 150 kW aan kracht aan boord; daarvan is 45 kW altijd afkomstig uit de elektromotor. Jeep claimt voor de Patriot een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in ongeveer 8 seconden.
De Patriot is een nieuwe loot aan de stam van de familie elektrische auto’s die het Chrysler concern de afgelopen tijd in rap tempo heeft gepresenteerd. Eerder kwamen we al eens een elektrische Jeep Wrangler en Chrysler Voyager tegen. Ook is er de Dodge EV. Dat is en vreemde eend in de bijt, want het is niet meer dan een van Dodge-logo’s voorziene Lotus Europa. Drie keer raden dus, waar Chrysler zijn elektro-knowhow vandaan haalt.