De Amerikaanse fabrikanten zullen zich nog wel eens voor het hoofd slaan dat ze niet eerder zijn meegegaan met de hybride-hype. Waar zij nu hun eerste stapjes zetten op dit gebied, komt Toyota al met de derde generatie Prius. De eerste was er al in 1997.
De nieuwe Prius wordt aangedreven door een 1,8-liter motor met 98 pk, een wat groter aggregaat dan voorheen. Gecombineerd met de elektromotoren claimt Toyota een verbruik van 4,7 liter per 100 km en is het totale vermogen 136 pk. De Prius zoals die nu te koop is, kan maximaal 110 pk leveren.
De nieuwe Prius sprint in 9,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Dit betreft de Amerikaanse versie. De Europese specificaties kunnen afwijken. Toyota heeft er veel aan gedaan om de Prius wat lichter te maken. Onder meer de motorkap en de achterklep zijn van aluminium. De elektro- en benzinemotor en het differentieel zijn samen kleiner en twintig procent lichter dan in de Prius II.
Toyota belooft dat de nieuwe Prius stiller en ruimer is. Volgens Toyota is het Hybrid Synergy Drive-systeem voor het nieuwe model voor negentig procent opnieuw ontworpen. De auto kan maximaal anderhalve kilometer op pure elektrokracht rijden. Verder heeft de Prius III een Power Mode en een Eco Mode die de auto respectievelijk een wat sportiever of nog groener karakter geven. De Eco-indicator bemoeit zich met hoe zuinig de bestuurder rijdt.
De nieuwe Prius is 4,46 meter lang, 1,75 meter breed en 1,49 meter hoog. Het huidige model een centimeter korter en twee centimeter smaller. De airco en de verwarming werken puur op de accu. Het is op een afstand bedienbaar en dus kunnen Prius-eigenaren met hun afstandbediening het interieur van de auto alvast voorverwarmen. Bijzonder is ook de Touch Tracer. Die laat op het dashboard het icoon zien van de knop op het stuur waar de bestuurder dat moment op drukt. Een ander bijzonder accessoire is het ’moon roof’ met zonnepanelen.
De Prius trapt af in Amerika en rond de zomer wordt de ecomobiel in Europa verwacht.
Een nieuw businessmodel
-
Geert Vermeer, voorzitter van Bovag Autodealers wil een taskforce opzetten
waarin ideeƫn worden gegenereerd om de crisis het hoofd te bieden. Hierin
moete...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten