Als het aan DSM ligt, komt er een einde aan de traditionele kerstboomverbrandingen waarmee het nieuwe jaar wordt ingeluid. Het chemieconcern wil de bomen in een benzinetank stoppen. Een gemiddelde kerstboom van tien kilogram kan met behulp van biotechnologie worden omgezet in zeven kilo cellulose (plantaardige vorm van suiker), die door micro-organismen weer wordt verwerkt tot ethanol. Dat is een brandstof die op beperkte schaal al wordt gebruikt als benzinevervanger voor auto’s.
‘Vijf kerstbomen leveren zo’n 20 liter ethanol op, genoeg om een auto 200 kilometer op te laten rijden’, zegt woordvoerder André van der Elsen van DSM. De 2,5 miljoen kerstbomen die elk jaar in Nederland worden verkocht, kunnen tot 120 duizend autokilometers worden gerecycled – oftewel 2,9 keer de aarde rond.
Op dit moment wordt bio-ethanol nog gewonnen uit grondstoffen die ook voor voeding van mens en dier worden gebruikt, zoals maïs. ‘Deze eerste generatie biotechnologie concurreert met de voedselketen’, legt Van der Elsen uit. ‘Wij willen ook brandstof winnen uit plantdelen die nu nog als landbouwafval worden weggegooid, zoals de bladeren van de maïsplant, maar ook uit afgedankte kerstbomen.’
Voorlopig maakt DSM alleen nog in zijn laboratoria autobrandstof van kerstbomen. ‘Daar hebben we aangetoond dat we de suikers uit bomen met behulp van gisten kunnen vrijmaken. Toepassing op industriële schaal zal pas over twee tot drie jaar mogelijk zijn.’
‘Witte’ biotechnologie is een van de speerpunten van DSM. Het bedrijf kreeg dit jaar nog geld voor onderzoek op dit terrein van het Amerikaanse ministerie van Energie. De verwachting is dat de chemische industrie over twee jaar al 10 procent van zijn omzet haalt uit bio-gebaseerde chemie. DSM verdient al een vijfde van zijn inkomsten met biotechnologie.
In Nederland wordt al geëxperimenteerd met de tweede generatie biodiesel. Bij BioDsl in Breda wordt brandstof gewonnen uit afgedankt frituurvet en bakolie van een patatfabriek verwerkt, net als op drie andere plekken. De biodiesel wordt voor het grootste deel geëxporteerd naar Duitsland en Oostenrijk, waar het gebruik wordt gestimuleerd met subsidies.
Volgens schattingen rijden er in Nederland zo’n 4.500 auto’s rond met een ‘flexifluel’-systeem, dat schakelen tussen de verschillende soorten brandstof mogelijk maakt. De Europese Unie heeft verordonneerd dat vanaf 2010 gewone diesel met biodiesel gemengd moet worden.
Bron: volkskrant.nl
Een nieuw businessmodel
-
Geert Vermeer, voorzitter van Bovag Autodealers wil een taskforce opzetten
waarin ideeën worden gegenereerd om de crisis het hoofd te bieden. Hierin
moete...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten