Nog nooit was het tijdig klaar krijgen van een nieuwe ontwikkeling zo belangrijk voor het overleven van een automerk als dat het geval is met de Chevy Volt: GM's hybride wagen, die over 2 jaar klaar moet zijn. Zoals kan verwacht worden is de meest kritische component de batterij. Het is een Lithium-ion batterij van een totaal ander type dan deze die voor huishoudtoestellen en laptops gebruikt wordt. De grootste uitdaging is dat de batterij 10 jaar of 240.000 km moet kunnen meegaan zonder dat één van de 250 cellen het begeeft.
Dan is er nog alle elektronica die moet geïntegreerd worden om het maximum uit de wagen en de batterij te halen. Weber, de manager voor de Chevy Volt ontwikkeling, maakt de vergelijking met de ontwikkeling van de draagbare telefoon: in de eerste dagen paste hij nauwelijks in een koffer, daarna werd hij nog zo groot als een baksteen en nu kan je hem verbergen in de palm van je hand. Een gelijkaardig proces moet hij nu binnen de 2 jaar klaren.
Anders dan andere hybride wagens zal de Chevy Volt een zuiver elektrische autonomie hebben van 65 km. Voor langere afstanden valt een verbrandingsmotor in die de batterij oplaadt. Gezien de meeste mensen minder dan 65km per dag rijden zal voor hen de verbrandingsmotor bijna nooit invallen en zal er nooit moeten getankt worden. Het opladen gebeurt thuis gedurende de nacht.
Bron: express.be
Een nieuw businessmodel
-
Geert Vermeer, voorzitter van Bovag Autodealers wil een taskforce opzetten
waarin ideeën worden gegenereerd om de crisis het hoofd te bieden. Hierin
moete...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten