zondag 14 december 2008

Broeikaseffect in relatie tot vervoer

In onze atmosfeer bevinden zich de zogenaamde broeikasgassen. Dit zijn onder andere waterdamp, CO2, methaan en de chloorhoudende stoffen CFK's.
Die gassen zorgen er gezamelijk voor dat de warmte die de aarde terugkaatst, wordt geabsorbeerd en weer gedeeltelijk teruggaat naar de aarde.
Dit wordt ook wel het broeikaseffect genoemd.
Dit broeikaseffect zorgt dus voor een leefbare temperatuur op onze aarde.
Maar... wanneer de concentraties aan broeikasgassen groeit zal dit ten koste gaan van het absorberend vermogen van de atmosfeer en zal de temperatuur op aarde stijgen.
De gevolgen van een stijgende temperatuur op aarde zullen duidelijk zijn.
Het ijs op de polen zal smelten met als gevolg dat de zeespiegel zal stijgen.

De negatieve invloed van het verkeer op het broeikaseffect is al enige tijd een discussiepunt omdat de hoeveelheid CO2 slechts een klein percentage uitmaakt in de atmosfeer.

Het grootste gedeelte (95%) bestaat namelijk uit waterstof.

Het gevolg van die toename is onder andere de gestegen temperatuur op aarde.
In de laatste eeuw is een stijging gemeten van 0,5 graden.
En al lijkt die temperatuurstijging minimaal, het kan grote gevolgen hebben voor iedereen.

Waar zal al het water blijven wanneer poolijs smelt?

Nederland ligt voor een belangrijk deel onder de zeespiegel en wanneer die stijgt zal Nederland zich moeten wapenen tegen die stijgende zeespiegel.
Maar niet alleen voor Nederland zullen de gevolgen desastreus zijn.
Dat is dan ook een van de redenen waarom op wereldwijde klimaatconferenties afspraken worden gemaakt om de concentratie CO2 terug te brengen.

Overigens is het niet bewezen dat een versterkt broeikaseffect verantwoordelijk is voor de temperatuurstijging op aarde.
Uit klimaatonderzoek is namelijk gebleken dat klimaatveranderingen zich door de eeuwen heen vaker hebben voorgedaan.

Het was de vooraanstaande Amerikaanse wetenschapper James Hansen die in 1988 de problemen van het broeikaseffect onder de aandacht bracht.
Hij stelt echter dat niet CO2 maar methaan en CFK's verantwoordelijk zijn voor de negatieve effecten.
Volgens Hansen stijgt bij verbranding van fossiele brandstoffen inderdaad de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer maar wordt dit teniet gedaan door de verkoelende werking van aerosolen die daarbij vrijkomen.

Volgens Hansen is het dus verstandiger om vooral de uitstoot van methaan terug te dringen.
Dit zou overigens ook gemakkelijker zijn dan de uitstoot van CO2 terug te dringen.
Methaan ontstaat onder andere door herkauwers.
Hansen stelt dat het technologisch eenvoudig is de uitstoot van methaan terug te dringen en dat het economisch ook vele voordelen kan hebben.

Geen opmerkingen: